Tuesday, August 24, 2010

Bdk Kecik & Si Bapak.

Ini pengalaman pertama aku sambut bulan puasa sepenuh masa di rumah sebab sebelum ni waktu zmn belajar separuh masa di rumah dan di universiti. Maklum la dah bekerja duduk rumah sendiri so ape2 pun kena buat sendiri la. Pengalaman mengunjung ke bazar jugak tidak seperti dulu yg dulu kala nya begitu sehidup semati pergi ke bazar dgn kwn2 dan berani gagahi juga mengejutkan kwn2 suruh bersahur pagi2.Sekarang ke bazar sorg2 tanpa malu2 dan segan.

Di mulakan cerita dgn tiap2 hari aku tak pernah miss utk singgah ke bazar di Parit Raja.Hari2 muka aku je yg ada di situ maklum la pelanggan setia kununnyaSaban hari melihat jam di opis supaya tepat pukul 5 ptg utk aku laju memecut utk ke bazar di PR. Aku biasa bajet tepat pukul 5.30 ptg aku mesti terpacak di bazar tu, bkn apa tetapi takut bazar sesak jika aku lambat.Sesak dipenuhi dgn studen2 UTHM, bdk2 jururawat , bdk2 kolej kemahiran lagi di tambah lagi dgn org2 tua dan makcik2 yg menyesakkan bazar tersebut, makcik2 ni tak reti nak msk sendiri kat rumah dorg atau memg tak reti msk atau memg pemalas.Sumpah seranah di dlm hati aku ni membebel yg bukan2. Yg tak boleh tahan tu blh plak berbual kat tgh jalan di kesempitan laluan, yg aku ni nak cpt pulang ke rumah sebab nk kejar Cinta Kirana jam 6.30 ptg.hahahaha..

Kebiasaannya aku amek mase 30 minit utk ronda2 bazar beli itu ini.Punya la ronda2 jln2 cri mkn aku nampak la satu gerai murtabak yg dikelilingi ramai org.Aku pon tertarik nak ke situ, so aku jengah2 la nak tau nape ramai sgt org kat situ, bila aku tgk takde plak cewek menebar murtabak tu tapi pakcik n makcik ade la.Bila aku pasang tinga org2 sekeliling ngobrol rupa rupanya tau la aku murtabak pakcik tu sedap sebab kuah nya pastu di tambah dgn harga nya murah.Strategi marketing yg menarik. Tiba aku terdgr riuh2 kecik si anak & ayah sedang berbicara.Ada la bdk kecik ni menemu ramah bapaknya.Petah berkata kata bdk ni.

 
Bdk Kecik : Ayah, pakcik tu buat roti canai ape?.
Si Bapak    : Bkn roti canai la Aiman, tapi murtabak(name
                     bdk kecik tu aiman bapak die panggil)
Bdk Kecik : Ayah, pakcik tu letak kacang dlm roti canai
                    (time ni aku dah tgelak)
Si Bapak    : Bkn la aiman, pakcik tu letak daging campur
                    dgn bawang la..
Bdk Kecik : Yeke ayah..(bdk tu musykil)
Bdk Kecik : Tapi nanti jadi roti canai kacang la ayah
                    Ayah..pakcik tu letak telur la...Kang jadi roti
                    telur kacang..Geli la Aiman nak mkn ayah...(aku
                    rase mcm nk guling2 gelak, makcik kat sebelah
                    aku ni dh senyum2)
Si Bapak :   Ish mcm2 la aiman, duk diam2 la (bdk kecik tu
                   tepuk2 muka bapaknye tanda protest)

 
 
Sebelum babak tu berlaku aku dh menempah "roti telur kacang" yg diperkatakan bdk kecik itu, lame btl tunggu hampir 15 minit, aku siap blh tgk aksi2 yg blh buat aku ketawa yg ade di sekeliling. Sempat jugak aku usha2 cewek di sekeliling yg kebanyakan nye bdk2 UTHM, tercari cari juga kwn2 aku kat UTHM kalo teserempak. Kalo blh nak mengelak takut kena pau dgn dorg.hahahaha.

Selesai adegan murtabak, aku beli air, ikan pari bakar dan beberapa kueh mueh utk di bawa ke rumah. Rutin harian aku memg mcm tu spjg Ramadhan ini wajib singgah bazar utk beli juadah berbuka sebab dah terbiasa dari zmn belajar. Bak kata aku, kalo tak pegi bazar tak meriah bulan Ramadhan ni.hahahaha..Setiap kali pergi bazar juadah yg wajib aku beli adalah murtabak & kueh mueh, yg lain2 kalo teringin baru aku beli.

4 comments:

  1. der, kalau hari² terpacak kat bazar awal camtu, tapi awek sorang pun tak boleh dapat, baik lu balik rumah terus je...hahaha...

    ReplyDelete
  2. Awek smue takut la der tgk muke gua ni yg ketat smcm..maklum la muka thn lapor..hahaha begitu juga dgn semua awek.hahahahaha.

    ReplyDelete
  3. bila ko nak belanja aku tomyam semua ni? hahaha

    ReplyDelete

You might also like :

Related Posts with Thumbnails